Author: syauqah wardah
•7:18 PM
Apa sebenarnya sukarelawan ye???
Apa yang saya tahu le, sukarelawan ni bermakna orang yang melakukan sesuatu dengan suka dan rela. Bila melakukan sesuatu dengan suka dan rela seseorang itu akan merasakan dadanya lapang dan hatinya tenang. Berbanding mereka yang melakukan sesuatu secara terpaksa atau dipaksa melakukan sesuatu tanpa kerelaan.
Di dalam al-Quran sendiri ada menyebut dengan berbuat baik hati akan menjadi tenang. Allah berfirman yang bermaksud:"Bagi orang-orang yang menyahut seruan tuhan mereka sahajalah balasan sebaik-baiknya, dan orang yang ingkar yang tidak menyahut seruannya, kalalulah mereka mempunyai segala apa jua yang ada di bumi, disertai dengan sebanyak itu lagi, tentulah mereka pada hari akhiurat kelak, yang tidak terperi sengsaranya" surah ar-Ra'd.
Sebenarnya ini satu peringatan kepada kita semua terutamanya kepada penulis, bahawasanya untuk mendapatkan kerodoan dari Allah mestilah mendapat ketenangan dan ketenteraman. dan untuk mendapatkan ketenangan dan ketenteraman kita hendaklah bergerak secara sukarela di jalan dakwah, sebenarnya apabila kita bergerak di jalan dakwah ini ia akan memberi satu ketenangan jiwa dan ketenteraman hati yang tidak boleh terkata.
Sebenarnya semangat sukarela atau ikhlas dalam kita menjalankan gerakan dakwah dapat mengubah dunia kerana kita ada satu kuasa iaitu"ikhlas". Saya amat berharap kepada MUSLIMAH agar kita menjadi sukarelawan dakwah. Bagi saya kita perlukan sukarelawan dakwah muslimah yang sedia membantu saudara-saudar islam kita yang semakin hari semakin jauh daripada islam, dengan melakukan demikian hati kita akan menjadi tenang..... kita di akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.... nukilan hati ku...
|
This entry was posted on 7:18 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: