Author: syauqah wardah
•8:26 AM
jika kita lihat dan kaji kekuatan sebenar dalam politik ialah kekuatan ilmu, tetapi orang sekiling belum sedar terutamanya ahli politik yang menggunakan kekuatan politik ampu. Tetapi agak malang politik hari ini, yang kita sedia maklum bahawa kekuatan ilmu biasanya diatasi oleh kekuatan mengampu.(terpulang kepaada diri masing-masing).
Pada pandangan penulis seorang ahli politik yang berilmu tetapi tidak pandai mengampu mungkin tidak terpilih untuk memegang tugas atau jawatan dalam parti apa lagi dalam kerajaan sebab pada masa ini, seorang ahli politik yang pandai mengampu akan hidup senang lenang di bawah singgahsana mereka.... "Biar takde ilmu yang penting ada duit...." semuanya boleh jalan.
hari ini jika dilihat telah banyak orang membincangkan tentang ilmu, namun begitu, ilmu lazimnya lebih dibincangkan dari sudut utilitarian dan kurang dari sudut holistik.
menurut penulis, kecemerlangan politik tidak dapat dicapai jika ilmu tidak lagi dikaji dan dihayati diatas kesedaran tentang manfaatnya dan jika tidak wujud rasa untuk mengembangkan dan menyebarkannya. tetapi pada masa ini, sebaliknya yang berlaku pencarian ilmu hanya lebih kepada ingin mencapai kemuliaan, kemahuan kebendaan dan ingin memuaskan nafsu peribadi masing-masing.
pada masa ini, sesetengah ahli dan parti politik tidak gemar menganjurkan program yang berbentuk ilmiah yang ada program mengutuk orang sana-sini. Kalau adapun, terlalu banyak masa, tenaga dan dana digunakan untuk majlis perasmian je... itu pun nak jemput orang besar datang.... supaya boleh tayang muka konon-kononnye ahli politik yang cintakan ilmu... tapi ada niat disebaliknya.... supaya senang dapat peruntukkan masa hadapan.
Dalam hal lain, apabila sesuatu keputusan atau tindakan hendak dilakukan, pendapat ahli politik yang berilmu jarang sekali di guna pakai.... lagi sedih kalau ahli politik tu takde pangkat, kedudukan, gelaran dan duit yang banyak. Pandangan yang selalu didengar biasanya adalah daripada seorang ahli politik yang suka mengampu atau bercakap dusta.
Keadaan begini akan merosakkan politik ilmu dan ini akan mengibatkan politik kurang berintegriti. Pada masa ini, penulis mencadangkan agar iklim politik lebih bersifat terbuka. Apa yang penting adalah kebenaran. Pandangan yang benar perlu diterima pakai, tidak kira siapa yang menyampaikannya.
Hari ini, rakyat lebih berilmu dan sudah muak dengan pengampu. Parti dan ahli politik tidak ada peluang lagi selain meningkatkan ilmu masing-masing dan meninggalkan politik ampu. Oleh itu, generasi akan datang hendaklah melahirkan ahli politik yang berilmu kerana ahli politik yang berilmu merupakan penggerak utama kepada politik masa depan... fikir-fikirkan lah...
|
This entry was posted on 8:26 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: